Thursday, March 08, 2007

يحسب الناس بى خيرا وانا كلى اخطاء اللهم اغفر لى







24 comments:

ma 3lina said...

إلهي
لو علموا قبيح سريرتي
لأبى السلام علي من يلقاني

ولأعرضوا عني وملوا صحبتي
ولبؤت بعد كرامة بهوان

لكن سترت معايبي ومثالبي
وحلمت عن ذللي وعن طغياني

فلك المحامد والمدائح كلها
بخواطري وجوانحي ولساني

اللهم اغفر لنا أجمعين

رفقة .. اللي أنتي فهمتيه في تعليقك الأخير عندي .. صح الصح .. المشكلة في التعصب الأعمى .. وواجبنا نقول للجماعات ياجماعات بلاش تعصب أعمى وننبهم على غلطاتهم .. لكن اللي مزعلني إن فيه ناس ملتزمين وكويسين مش عاجبها وجود الجماعات أصلاً مع إن ليها فوايد كبيرة خصوصاً في وقتنا ده .. يعني مش بيصلح الأخطاء دا بيهد كل حاجة ويقول بلاش جماعات أصلاً ودا طبعا أحب حاجة للي بيحاربوا الإسلام

الله يسامحه بقى أخونا إنسان هو السبب في الدوشة دي كلها

كلمة أخيرة أعتذر لو كلامي مش مفهوم .. فلا تلومي نفسك .. أكيد الخطأ عندي لأني المفروض ما دمت حكتب يبقى لازم أكتب كلام واضح يفهمه اللي حيقراها .. جزاك الله خيرا على تنبيهي أكثر من مرة .. وأوعدك أحاول أكتر شوية إن الكلام يكون واضح وبسيط

Anonymous said...

جزاكي الله خيرا

كروت رائعه

Anonymous said...

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " كل بني آدم خطاء ، وخير الخطائين التوابون".

جاء في الحديث القدسي:
لولا أنكم تذنبون لخلق الله خلقا يذنبون ، يغفر لهم
الراوي: أبو أيوب الأنصاري - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: مسلم

المهم النية الصافية للتوبة
:)
سلام

Anonymous said...

اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أبوء لك بنعمتك على وأبوء بذنبى فاغفر لى إنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
هو غفار وغافر الذنوب واحن وارحمنا علينا ما اسهلها رجوع اليه فانه غفور رحيم واهم شئ اليقين
وربنا يدخلنا فى رحمته
امين

رفقة عمر said...

ماعلينا
بجد انت انسان مهذب ومحترم جدا ربنا يجزيك خيرا بس انا مصممه ان العيب في انا مش فى طريقه كتاباتك يارب كدة ربنا يحقق لك ما تتمنى ويرضى عنك دنيا واخرة اللهم امين

رفقة عمر said...

واحد من الناس
استاذ حسن امحمود
امانى
اللهم استجب منكم اللهم امين يارب العالمين

-_- said...

جزاكى الله خيرا يا رفقة يا اختى

khaled said...

السلام عليكم
اولا اؤمن على هذه الادعية الجميلة
امين امين امين
ثانيا
جزاكى الله خيرا ووفقك
اختى لا تنسينى من دعاءك بظهر الغيب

smraa alnil said...

انتي جبتي اللي انا عايزة اقولها يا رفقة

جزاكي الله خيرا
ويارب يتقبل منك ومني يارب

مسلم said...

السلام عليكم أحبتي و رحمه الله و بركاته

أجمل في الأمر هو إجتماعكم و إياي علي طاعه الله و محبه نبييه صلي الله عليه و سلم

ما علينا..أحبك في الله..موضوع الجماعات..موضوع مهم..و أعتقد إني هكتب عنه بوست قريب جدا..و يمكن خلال اليومين اللي جايين..بس أجمع أفكاري و أرتب الموضوع بس

بس اللي أقدر أقولهولك إن الموضوع أكبر من مجرد كلمتين علي الماشي...و لكل مقام مقال...و الأمر فعلاً يحتاج لبحث..لا أدعي أني أهله و لكني سأحاول

رفقه عمر

صراحهً...البوست جميل و أجمل شئ أنك لم تتحدثي لأن الموضوع لا يحتاج لحديث بقدر ما يحتاج لصمت

نعم صمت...يراجع فيه أحدنا نفسه..و يصارحها...هل هو فعلاُ علي الطريق الذي يحبه الله و رسوله

و إن كان فد مر من عمري خمس و عشرون سنه لم أبلغ فيهم الطريق..فكم أحتاج لأبلغه و أسعي لرضي ربي

نراجع قلوبنا..هل لازلت أحب المعصيه التي كنت أفعلها

هل لازالت صوره الولد أو البنت التي كنت أحبه أو أحبها تعلق في زهني

هل لازلت كلما أردت الوقوف تعيرت قدماي في المعاصي

هل...و هل...و هل

أحبكم في الله

لا إله إلا الله

Unknown said...

اللهم آمين

يارب اغفر وارحم وتجاوز عما تعلم

دايما إدعى بالدعاء ده يارفقتى

اللهم إجعلنى خيراً مما يظنون واغفر لى ما لا يعلمون وارحمنى يوم يبعثون

اللهم آمين

ولا تنسينى من صالح دعائك بالله عليكِ

رفقة عمر said...

شارم
خالد وجزاكم مثله واعطائكم الله اما نيكم وفوق اما نيكم وجعلكم من عبادة المقربين اللهم امين يارب العالمين

رفقة عمر said...

سمرا النيل
اهل بيك المدونه منورة بيكى ربنا يكرمك وينولك اللى بالك ويصلح لك كل امورك اللهم امين يارب العالمين

رفقة عمر said...

اهل الجنه
اكيد باكون سعيدة لما اجد تعليق لك وربنا يصلح لنا ناويانا ويغفر لنا ما اسررنا وما اعلنا ويثبتنا على الحق اللهم امين يارب العالمين

رفقة عمر said...

انسانه
ربنا يكرمك وينجحك
ويثبتك ويحقق لك كل امالك اللهم امين يارب العالمين

No Fear said...

السلام عليكم
ربنا يبارك فيكي
يارب إغفر لنا جميعا

BinO said...

جزاكي الله خيراً
أنا مش عايزك تزعلي من الكلام اللي بيحصل في مدونتي
أنت قلتي الحق
وأعانك الله دائماً علي الصبر علي الحق

حائر في دنيا الله said...

قرأت يوماً ان عابدا ولااعرف ان كان الفضل بن عياض أم غيره قال
لو كان لذنوبي رائحة ما جالسني أحد منك
وكان هذه الكلمة لبستني, وأخاف دوماً من تخيل الناس لي أني طيب وملاك وهادئ
وانا ويعلم الله لو كان لذنوبي روائح لكنت صرت مشكلة

سامحنا الله
ووفقك

ma 3lina said...

رفقة أين أنتي ؟

Anonymous said...

اسف على تأخرى المرة دي بس كان في ظروف لا يعلمها الا الخالق

كالعادة لا اجد شئ يريحنى نفسيا ويفرغ طاقات التعب بداخلى سوى مدونتك

بارك الله فيك ي ولا حرمنا من كيبوردك
وفقك الله الى ما فيه الخير والصلاح دائما
سلام

BinO said...

صدي صوت ماعلينا
أين أنت

محمد مفيد said...

لن اعلق حتي لا تقولين لي اني اجاملك
جزاك الله خيرا وجعله الله في ميزان حسناتك

خمسة فضفضة said...

" اللهم لا تؤاخذني بما يقولون ، واغفر لي ما لا يعلمون ، واجعلني خيرا مما يظنون "

جزاك الله خيرا

http://5fadfada.blogspot.com/

khaled said...

السلام عليكم
رفقة
انا قلت اسلم و اطمئن عليكى
لعل الغياب لخير ان شاء الله