Monday, June 25, 2007

التطاول على السنه يبدأ من البخارى

كنت اريد التوقف قليلا عن التدوين بسبب اننى وجدتنى احاول ترتيب الامور من حولى ونظرت الى نفسى وجدتنى بداخلى كراكيب سبحان العالم بها لولا ان الله بيستر العيوب وبيستر خبايا النفس عن الاخرين يانهار ابيض كل دى فوضى بداخلى حاولت التخلص من هذه الكراكيب واعادة تنظيم الصالح منها والتخلص من الغير صالح ووجدت من الخطأ ان نصلح من حولنا ونترك نفوسنا خربه فارغه ثم وجدت بطاريتى الايمانيه اوشكت على النفاذ فبحاول اعادة شحنها مرة اخرى والان هى على الشاحن لعلا وعسى ترد فيها الروح مرة اخرى ادعو الله ان يعيننى ويثبتنى ويردنى الى دينه ردا جميلا المهم فى موضوع اثارنى جدا حبيت اتكلم عنه ودة سبب كتابه هذا البوست لان الامر زاد عن الحد لدرجه لا تطاق لقد بدات حمله التشكيك فى صحيح البخارى اللى المفروض انه اصح كتاب بعد كتاب الله وليه هو اصح كتاب بعد كتاب الله طبيعى لانه يشمل على احاديث الرسول صلى الله عليه وسلم وطبيعى ان احاديث الرسول اصح كلام بعد كلام الله سبحانه وتعالى واللى يغيظ ان التشكيك جاء على لسان رجال دين من الطابور الخامس اللى بتعانى منه الامه الاسلاميه الان علماء الفتنه اعوان اعداء الاسلام وحجتهم كل شخص ياخذ منه ويرد الا رسول الله صلى الله عليه وسلم طيب ما البخارى كل اللى عمله انه جمع الاحاديث اللى تاكد من صحتها فى كتاب فين الخطأ اللى عمله وطبعا الامر دة هايسبب لخبطه عند الناس ولما كان اى حد يسمع ان الحديث اخرجه البخارى كان يعمل به بكل ثقه لعلمه بصحه احاديث البخارى الان بالله عليكم الناس هاتعمل ايه لما تسمع التشكيك فى صحه كتاب البخارى انا مش هاتكلم هنا عن البخارى شخصيا انا هاتكلم ليه حديث البخارى اصح الاحاديث واللى عايز يعرف بجد عن البخارى ويعرف الحقيقه يقرا حياه البخارى

بجد ياريت تقراوا عن البخارى
انا كلامى هنا عن شئ تانى خالص لازم تعرفوا يعنى ايه حديث ويعنى ايه سند ويعنى ايه متن ويعنى ايه حديث صحيح وليه صحيح البخارى اصح كتاب من كتب الاحاديث علشان لا تنخدعوا بكلام اعداء الاسلام اللى عايزين يشككوا فى السنه باى شكل وبعد كدة يشككوا فى القران الكريم والغريبه انه مش فيه حد يجرؤ يشكك فى كتابات ارسطو وسقراط لكن احنا المسلمين بقينا اى حد ممكن يتطاول علينا
المهم اعذرونى لو الموضوع طول شويه بس انا هاراعى الاختصار بقدر الامكان
لازم اولا نعرف بعض المصطلحات التى تخص علم الحديث
اولا الحديث: هو ما اضيف للرسول صلى الله عليه وسلم من قول او فعل او تقرير او صفه والتقرير هو عبارة عن قيام احد الصحابه بفعل شئ ووافق الرسول عليه ولم يعترض
الاسناد: احنا دايما نسمع صحيح الاسناد بس حد عارف يعنى ايه اسناد .هوسلسله الرجال الموصله للمتن يعنى ايه بمعنى فلان اخذ عن فلان اخذ عن فلان حتى يصل الى المتن
المتن:ماينتهى اليه السند من الكلام وهو طبعا كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم اوكلام الصحابى وهو اصل الحديث
واصح الاحاديث الاحاديث المتواترة يعنى ايه متواتر
المتواتر : ما رواه عدد كثير تحيل العادة تواطؤهم على الكذب بمعنى فى كل طبقه من طبقات سنده رواه عدد كبير اشتهروا بالصدق ولم يختلفوا فى روايه الخبر
والخبر المتواتر يفيدالعلم الضرورى اى اليقينى كمن شاهد الامر بنفسه كيف لا يتردد فى تصديقه فكذلك الخبر المتواتر لذلك المتواتر كله مقبول
طبعا فى انواع كتير جدا للاحاديث الصحيحه منها خبر الاحاد الذى ينقسم الى المشهوروالغريب والعزيز
الحديث الصحيح
هو ما اتصل سندة( رواة الحديث)بنقل العدل الضابط عن مثله الى منتهاه من غير شذوذ ولا عله (حد فاهم حاجه) براحه كدة وان شاء الله ربنا يرزقنا الفهم ناخد جزء جزء من التعريف
اولا اتصال السند: واحنا عرفنا يعنى ايه السند معنى اتصال السند ان كل راو من رواته قد اخذ مباشرة عمن فوقه حتى يصل الى الرسول صلى الله عليه وسلم مش ينفع حد يقول سمعت عن فلان وهو لم يتقابل معه هنا هايكون فى قطع فى السند ويفقد الصحيح جزء من شروطه يعنى لازم كل روا للحديث راى من روى الحديث قبله بمعنى انا سمعت من امى وامى سمعت من جدتى وجدتى سمعت من امها وهكذا حتى نتاكد من صحه الحديث
عداله الرواه: اى كل راو من رواه الحديث اتصف بكونه مسلما بالغا عاقلا غير فاسق وليس عديم المرؤة ولم يؤخذ عليه انه كذب ولو مرة واحده
ضبط الرواه: اى ان كل راو من رواه الحديث كان تم الضبط بمعنى ان يكون قوى الذاكرة وبحث كثيرا فى صحه الحديث حتى تاكد من صحته ويكون على قدرة كبيره من الحفظ ويكون غير مخالف للثقات ولا فاحش الغلط ولا مغفلا ولا كثير الاوهام
عدم الشذوذ: بمعنى ان لا يكون الحديث شاذا والشذوذ هو مخالفه الثقه لمن هو اوثق منه بتوضيح اكثر مثلا السيدة عائشه روت حديث عن الرسول وطبعا روايه السيدة عائشه هاتكون ثقه وجاءت مثلا الرميساء وهى صحابيه ولكنها ليست من بيت النبوة يعنى ليست قريبه من الرسول وروت الحديث بشكل مختلف يبقى كدة حدث اختلاف بين الثقه اللى هى الرميساء رضى الله عنه وبين الاوثق منها وهى السيدة عائشه رضى الله عنه فيكون الحديث به شذوذ
عدم العله: اى الحديث غير معلول بمعنى انه ليس به سبب خفى يقدح فى صحته
فلو اختل شرط من هذه الشروط فلايسمى حديث صحيح
حكم الحديث الصحيح: وجوب العمل به باجماع اهل الحديث ومن يعتد به من الاصوليين والفقهاء فهو حجه من حجج الشرع لا يسع المسلم ترك العمل به
وهذه الشروط الخمسه هى الشروط التى جمع بها البخارى احاديثه وايضا مسلم فى صحيحه
وقد اجمعت الامه على تلقى كتابيهما بالقبول والبخارى يعتبر اصح من مسلم وذلك لان احاديث البخارى اشد اتصالا واوثق رجالا
وينقسم الحديث الصحيح الى سبع مراتب
اولا ما اتفق عليه الشيخان (البخارى ومسلم) وهو اعلى المراتب فى الصحه
ثانيا ما انفرد به البخارى
ثالثا ما انفرد به مسلم
رابعا ما كان على شرطهما ولم يخرجاه
خامسا ما كان على شرط البخارى ولم يخرجه
سادسا ما كان على شرط مسلم ولم يخرجه
طبعا اللى يريد ان يعرف اكتر فى علم مصطلح الحديث انصحه بقراءه كتاب تيسر مصطلح الحديث للدكتور محمود الطحان بجد من امتع الدراسه الى درستها فى المعهد لانى عرفت يعنى ايه حديث صحيح وموضوع ومرفوع وحسن وعندما اقرا اى كتاب دلوقتى وفيه حديث باكون نوعا ما فاهمه انواع الاحاديث ومدى صحته وضعفها
بجد لازم نتعلم العلم الشرعى علشان نقدر نواجه من يشككون فى دينا وتقدر ترد وتجاوب ولا تتذبذب وسوف تسال يوم القيامه طالما ان العلم كان ميسر ليه لم تتعلم وليس لك عذرا امام الله يوم القيامه زى ما انت حريص على تعلم الكمبيوتر وتعلم اللغات وتعلم كل ماهو جديد ياريت نهتم بدراسه دينا بجد العبادة عن علم لها طعم تانى خالص وربنا بيفهمك عنه جايين بعد حوالى 1200 سنه يقولوا ان صحيح البخارى مشكوك فيه وهما طبعا لا يقصدون البخارى هما عايزين يشككوا فى السنه وحسبى الله ونعم الوكيل
هذا ما قيل فى مدح صحيح البخارى
صحــيح البخــاري لـو أنصفـــــوه ـــــــــــ ما خــط إلا بمــاء الــذهــــــــب
هــو الفـرق بيـن الهـدى والعمـى ــــــــــ هــو السـد بيـن الفتـى والعطـب
أســانيد مثــل نجــوم السـمــــــاء ــــــــــــ أمــام متــون كمثـــــل الشــهب
بهــا قـام مـيزان ديـن الرســــول ـــــــــــــ ودان بــه العجــم بعــد العـــرب
فيــا عالمــا أجــمع العـالمـــــون ــــــــــــــ عــلى فضـل رتبتـه فـي الــرتب
اسفه للتطويل وبجد انا اختصرت كتير جدا وياريت بجد تقرأوا اكتر فى الامر لان بجد احنا بنتهاجم من كل مكان مش كفايه احتلال الارض لا وكمان عايزين احتلال العقيدة والعقول
ربنا يجنينا الفتن ما ظهر منها وما بطن ويرزقنا الفهم عنه اللهم امين يارب العالمين
انا عارفه ان فيه ناس اكثر علما منى فى هذا الامر وانا كتبت البوست على قدر فهمى فاعذرونىلو كنت اخطأت فى شئ وياريت لو فيه تعديل اسالكم ان ترشدونى اليه
اسالكم الدعاء لا ستاذ محمد عبدالغفار اعادة الله لنا سالما معافا اللهم امين يارب العالمين

33 comments:

ض/خالد said...

له خيرا يا اختنا رفقة عمر
***********
والله وانا أقرأ الكلام...كنت أحس فيه برائحة الدكتور محمود الطحان
....
أعتقد أنه فعلا كتاب جيد جدا
وهو أول كتاب قرأته في علم الحديث في حياتي...
كان هدية من احد الاخوة...جزاه الله عني خير الجزاء...
=============
واسمحي لي أن أنبه على أهمية الهدايا في الله...
فانا لم اكن اعلم اي شئ عن علم مصطلح الحديث...
ولكن لما اهداني هذا الاخ هذا الكتاب درست وقرأت واستعمت لشروحات المتون والدروس
================

برأيي أنك أخذتي خطوة جيدة في هذا الموضوع -بدلا من الجعجعة التي يقوم بها البعض بدون تقديم حلول-
تماما مثلما فعل الشيخ الحويني في قناة الناس
------------------

فجزاك الله خيرا

eldoctor said...

هناك ايضا علم الرجال او علم الجرح و التعديل .. وهو يدرس احوال و سيرة الرواة .. و كيفية انتقال الحديث .. يعنى قابلوا بعض ولا لا و كانوا فى زمن واحد ولا لا.
نقطة مهمة الاختلاف المزعوم و التشكيك الرد عليه بسهولة . طيب هل انتم عملتم بالمتفق عليه قبل ما تدوروا على المختلف ..
يعنى برضه نرجع للاول هل نعمل بالمتفق عليه ولا نقعد ما نعملش بيه و نتخانق على المختلف ...

تحياتى

ma_3alina said...

ماشاء الله لا قوة إلا بالله ..

حمد لله على سلامتك أختنا رفقة وجزاكي الله خيرا على عرضك المميز

مصطلح الحديث هو أحب العلوم الشرعية لقلبي .. ويكفي أنه لا يوجد له نظير في أي من ثقافات الأرض ويحسدنا عليه المنصفون من كل الدنيا ..

لكن أبى أصحاب الهوى إلا أن يتهموا كتب السنة بالذات لما وجدوا فيها ما يعيق تحقيق أهوائهم وغرهم فساد الحكام ليروجوا لأكاذيبهم

والعجيب أنهم رفضوا العلم المنظم المنهجي الذي اختبر به علماء الحديث صحة الأحاديث لمئات السنين وتحاكموا للعقل المجرد مع ان العقول تختلف ولو تركناها لتقبل أو ترد القرآن والسنة لعمل كل واحد منا ببعض آيات وبعض احاديث وترك الباقي لأنه لا يوافق هواه ..

لكن الحمد لله فالجهل ينضح من كلامهم لكل عاقل برغم التلمييع الإعلامي لهم بوصفهم مفكرين إسلاميين مثل جمال البنا الذي أفتى بإباحة السجائر في نهار رمضان .. ولتعرفنهم في لحن القول ..

وياريت لو تعرفي حد منهم أن تذكريه بالاسم .. لتحذير الناس منهم

ربنا يجعل كلماتك في ميزان حسناتك ودفاعك عن السنة سببا لدخولك الجنة

علاء said...

و الله لو قعدت سنة أحضر الموضوع عشان أقوله بالبساطة و اليسر ده مش هاعرف برده

اعتقد ان الكثيرون و بالذات من شباب الاخوان صراحةً عندهم نقص علمي شديد في العلوم الشرعية و خصوصا الحديث

طيب بصراحة الاسلوب سلس جدا

فيها ايه لو حضرتك حضرتلنا ملخص زي ده كده كل اسبوع ناخد فيه الكتب و انا اتولى نشره ليتعرف الناس على علم الحديث

هيكون خير عظيم جداً و ثواب أكبر
ياريت لو في امكانية تعملي كده
ربنا يبارك فيكي و يحفظك

تحياتي

عصفور المدينة said...

جزاك الله خيرا
موضوع متميز فعلا
ومثله في اﻷهمية الدفاع عن ابي هريرة رضي الله عنه

مـحـمـد مـفـيـد said...

اختي في الله
جزاك الله خيرا
بجد اعتق د ان التطاول علي هذه الرموز لن ينال من الاسلام بشئ
فهذا هو قدر الاسلام

دعوه مميزه جدا ان ندعو انفسنا للتعرف اكثر علي المفاهيم قد تبدو غائبه عن كثيرا منا

BinO said...

ربنا يبارك في الكي بورد بتاع حضرتك
جزاكم الله خيراً
عرضك للموضوع بسيط ويسير
وغيرتك علي السنة أغبطك عليها
ربنا يثبتك أختي في الله
**************
ربنا ييسر للأستاذ محمد عبد الغفار

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حمد الله علي السلامه يا رفقه ..وحشتينا

عرض سلس وشيق للموضوع، بجد عرفت حاجات كتير ماكنتش عارفاها اوي
جزاك الله خيرا علي هذه التدوينة وجعلها في ميزان حسناتك

تحياتي

allah-slave said...

بسم الله ما شاء الله

ربنا دايما بيسخر عبيد من عنده عشان خدمة الدين

بجد عمر ما الواحد ما بيحس ان الدين في خطر طول ما فيه ناس زيك كدة

وبتصححى الخطأ بالبرهان والمقدمات والتوالى
بدل ما فيه مشايخ ودعاة يقعد يهاجم من غير ما يبين السبب

بجد من حسن حظي انى عرفت مدونتك من زمان وعمرى ما قصدتها عشان اريح نفسي وردتنى خايب ابدا


اللهم اجعلك ذخرا للاسلام والمسلمين
ويحشرنى معاكي يوم القيامة

kasperb4 said...

جزاكي الله خيرا
ربنا يبارك فيكي ويجعل عملك ف ميزان حسناتك

النجمة الصامدة said...

إذا كنتِ ممن يرون للفتاة المسملة
دورا هاما في الحياة
إذا كنتِ ممن يحلمون بفتاة تصلح لتربية الاجيال
شاركينا آراءكِ ومقترحاتك
في مدونة
بـنـاتـيـت
www.banateet.blogspot.com

لكِ من القلب أعذب التحايا

Mohamed A. Ghaffar said...

مش هقلك شئ

اختى الصغيره بقى

طالب اخوانى said...

اسلوب بسيط وممتاز .. على فكرة انتى بدل ما تعيشى فى الاحلام .. شوفيلك قناة ذى الرسالة ولا حاجة .. واعملى فيها برنامج .. او حاولى تراسلى بعض الصحف المستقلة ..
جزاك الله خيرا وننتظر المزيد,,,

أمــانــى said...

رفقتى
حمدلله على رجوعك مجددا
اللهم جدد الايمان فى قلوبنا لابد من اصلاح القلوب حتى لاتكون كالبيوت المهجورة ويصعب الرجوع مرة اخرى
ربنايثبتك ويثبتنى ويثبت المسلمين جميعآ

جزاكِ الله خيـــرآ وجعله فى ميـــزان حســــناتك يــااااااااارب آمـــــــــــــــين
نرجوا الاستمرار فى الدفاع عن كل من يتطاول على معتقداتنا
تحياتى لكى رفقتى

ftataljanna said...

اول حاجة
جزاك الله خيرا يا رفقه عالموضوع وربنا يجعله من اسباب دخولك الجنة ان شاء الله

بصي يا ستي
انا بس حبيت اشرككم فى مشكلة مش بتاعتى لوحدى بس بتاعت كل الشباب حاليا

اولا
احنا مش عارفين نتعلم ديننا صح هاتقولولى النت موجود والكتب موجوده واللى عايز يتعلم بيتعلم

طيب انا لسه فى سنه اولى فى الجامعه ان شاء الله ربننا ينجحنى وادخل تانيه

طيب انا بمتحن بمعدل كل شهر ونصف
يعني مش بلحق اعمل اى حاجة بجد غير المذاكرة

وانا عايزة اتعلم ديني هاتعلمه فين

انا من المنصورة شاكة ان يكون فى معهد دعوة هنا اصلا

غير كده احنا محتاجين بجد اماكن نتعلم فيها الدين وموثوق فيها

لأن بجد اامة المساجد مش بقى موثوق فيهم يعني مثلا واحد منهم كان بيحكى ان سيدنا ادم لما كان بيحتضر قال للسيدة حواء ابعدى عنى قال ايه خرجتينى من الجنة والنبى ده كلام

يعني بجد محتاجين ثقات نتعلم منهم اصول الدين القران والسنه الحديث الفقه

ومش عارفه ممكن الاقى ده فين وهل ربنا هايعطينى العمر لحد ما اتخرج وابقى ادخل معهد دعوة

بجد مش عارفه
ربنا يهدينى وشباب المسلمين يا رب

بجد اسفه انا كتبت لكم بوست مش تعليق

الصارم الحاسم said...

تشكيك في حديث واحد من البخاري...يتبعه تشكيك في كل البخاري بمعنى ..واحنا ايش عرفنا انه ما أخطأش في ده كمان...وهكذا يجر الخيط


اللي عايز يتلكك ويوجد لنفسه مبررات هيتلكك

رفقه عمر said...

ض/خالد
بيسعدنى تعليق حضرتك وبشرفنى وجودك جزاك الله خيرا
فعلا كتاب مصطلح الحديث للدكتور محمود الطحان بجد ميسر وسهل الفهم وانا كنت باستمتع بمحاضره مصطلح الحديث فعلا لان عرفت ازاى وصلنا الحديث وكنت نفسى اعرف يعنى ايه متفق عليه ويعنى حديث مرفوع ويعنى ايه موضوع ويعنى ايه غريب ومشهور ومدلس وكل دة بجد فرق كبير انك تكون عارف وبين انك مش عارف
جزانا الله واياك وحضرتك برضه مدونتك ماشاء الله كل بوستاتك لنصره الدين والحمد لله ان فيه دكاترة زى حضرتك ربنا يكرمك يارب

-----------
الدكتور
بجد ياريت حضرتك تتكلم فى موضوع الجرح والتعديل لانى للاسف مش اخدته فى المعهد لانى توقفت عند سنه تانيه والمفروض لسه سنه 3 و4 ربنا يسهل واكمل المعهد للاخر
وانا بصراحه قراتهم لوحدى ومش فهمت قوى ياريت حضرتك توضح لنا اكتر فى الامر ويجازيك الله عنا كل خير
--------------
اخى ماعلينا

ربنا يخليك يارب دايما بتحب تشجعنى ربنا يكرمك ياااااارب
وانا كمان كان مصطلح الحديث من احب الدراسه وامتعها هى واصول الفقه لانى حسيت العلماء الاولون قد ايه تعبوا علشان ينظموا لنا الامور الشريعه ونفهمها بسلاسله
وبالنسبه للشيوخ الفتنه
اكيد الناس بفطرتهم عارفينهم من غير ما اذكر حد فيهم علشان لا احقق له شهرة هو لا يستحقها

----------
استاذ علاء
جزاك الله خيرا على رايك فى البوست
انا بجد حبيت اوصله بطريقه بسيطه زى ما انا فهتمه كان الاول صعب عليا قوى وبعدين شويه بشويه بدات افهم فبنفس الطريقه اللى فهمته بيها عرضتها عليكم وارجو ان اكون قدرت اوصلها كويس وطبعا دة فى الاول والاخر بتوفيق ربنا سبحانه وتعالى
بالنسبه انى اكمل الكلام فى التعريف بالحديث الشريف
انا ارى ان الدكتور المحارب من افضل المدونين اللى يقدر يقوم بالعمل دة لانه ماشاء الله يمتلك معلومات اكتر منى بكتييييير وخبره عنى
وانا اضم صوتى لصوتك واناشد الدكتور المحارب بالقيام بالعمل دة وان شاء الله ربنا يجعله من المدافعين عن السنه الشريفه اللهم امين يارب العالمين

----------
استاذ عصفور المدينه
بيشرفنى وجود حضرتك واشكرك جدا على رايك فى البوست
وفعلا ابة هريره رضى الله عنه محتاج الناس تعرف عنه اكتر ياريت حضرتك تعرفنا بيه اكتر لانى بجد لا عرف عنه امور كثيره

-----------
استاذ محمد مفيد
اهلا بحضرتك سعيده بوجودك
فعلا احنا محتاجين نتعلم دينا صح بجد دراسه العلوم الشرعيه ممتعه جدا والله انا اكتشفت حاجات رائعه فى دنيا للاسف غايبه عنا كلنا احنا كل اللى اتعلمناه الصلاه وبس طيب هل احنا بنصلى صح طب هل فى امور تانيه غير الصلاه ياريت بجد نحاول ندرس اكتر

رفقه عمر said...

اخى بينو
ربنا يخليك يارب بتحرجنى بكل المدح دة انا اجى فيك ايه انت وكتير من المدونين
انا بس مجرد نقلت كلام من كتاب
بسيعنى اضيفت عليه جزء من اسلوبى وبالطريقه اللى فهمته بيها لانى عارفه انه هايكون صعب على ناس كتير لانه كان صعب عليا قوى فى الاول الحمد لله وكله بتوفيق ربنا

-----------
دكتور خمسه فضفضه
بجد حضرتك زوق جدا والله انتم كمان وحشتونى جدا
الحمد لله انى عرفت انقله صح وقدرت اوصل انا عايزة ااقول ايه
ربنا يكرمك يارب ويجازيكى كل خير اللهم امين يارب العالمين
-----------
allah-slave

طبعا انت عارف عبدالله انا قد ايه باكون سعيدة بوجودك وسعيدة انك مع صغر سنك بس بتدور على الحق وعلى رضا ربنا ودة مش شباب كتير فى سنك بيعمله وانا سعيدة ان الموضوع عجبك
واشكرك على حسن ظنك بى
----------------
kasper4
جزانا الله واياك سعيدة بمرورك
نورت المدونه بجد

-----------------
النجمه الصاعدة
ربنا يسهل ان شاء الله وشكرا على الدعوه
------------
استاذ محمد عبدالغفار
حمدالله على السلامه الحمد لله انك رجعت تشاركنا تانى افتقدناك حقيقى بجد انا سعيده جدا وربنا يجعل ما مريت به فى ميزان حسناتك اللهم امين يارب العالمين

------------
طالب اخوانى
اهلا بيك ومنور المدونه وبعدين مش للدرجه دى انى اعمل فى قناه الرساله وبعدين انت عايزين اكون زى شيوخ الفضائيات لان انا هنا حره واقول اللى انا عايزاه من غير رقابه من حد غير ربى سبحانه وتعالى
وعلى العموم شكرا على الثقه التى لا استحقها

رفقه عمر said...

امانى الطبيه
الله يسلمك وربنا يستجب منك يارب العالمين وثبت الايمان فى قلوبنا اللهم امين يارب العالمين

------------
فتاه الجنه
جزانا الله واياكى
موضوع الدراسه دى ممكن تحاولى تبداى الاول بقراءه الكتب الميسره البسيطه انا بدات كدة بصراحه
يعنى مثلا فى كتب السيره عندك كتاب الرحيق المختوم ومن كتب التفاسير تفسير الكريم الرحمن فى تفسير كلام المنان
وعندك كتاب منهاج المسلم فى العقائد والعبادات
وبعد لما تخلصى ان شاء الجامعه معاهد الجمعيه الشرعيه موجودة فى كل مكان وكمان معاهد انصار السنه المحمديه وبعدين اللى بيطلب العلم بجد ربنا بيسره له
------------

الصارم الحسام
اهلا بحضرتك
فعلا دة اللى اقصده فعلا لما يشككوا فى البخارى يبقى كدة خلاص الناس ما هتصدق وهاتخد اللى على هواها وهاتترك اللى مخالف هواه

علاء said...

هربتي بصنعة لطافة
:)
نحاول مع الدكتور

علي الألفي said...

ما شاء الله
افادكم الله و افاد الاسلام بكم

رفقه عمر said...

استاذ علاء
والله مش هربت ولا حاجه انا نفسى والله بس ما ينفعشى اتخطى مدونين اعلم منى وافضل منى فى عرض هذا الامر وتوضيحه تحب اسميهم ليك الدكتور المحارب واستاذ عصفور المدينه وماعلينا وبينو ودكتور خالد والصارم الحسام
يعنى اتخطى كل دول مش ينفع انا بطالب واحد منهم بجد بالتعريف بالسنه ومصطلح الحديث وجزاهم الله خيرا مقدما

------------
استاذ على الالفى

اهلا بحضرتك فى اول زياره للمدونه
وشكرا على الدعاء
ودائما تنور المدونه
جزاك الله كل خير

الطائر الحزين said...

السلام عليكم
بارك الله فيك دعوة مطلوبة ومفقودة وكلنا محتاجين وكثير تأخذنا الدنيا يارب استطع ان ابدا وضع الشاحن الايمانى انا الاخر لابدا تجديد الايمان
سبحان الله وبحمدة استغفرة واتوب اليه

ma_3alina said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اسمحي لي أجاوبك هنا أختي رفقة

هو جمال الجملة إن كل واحد ممكن يفهم منها حاجة غير التاني .. ما رضتش أجاوب عندي ولا اكتب أنا فهمت إيه عشان كل واحد يكتب هو فهم منها إيه

يعني انا تخيلت حاجة في الجملة دي .. الناس اللي نايمة دي على نفسها واتهيألها إن الإسلام يقدروا يقضوا عليه وقعدوا يحاربوه في أحلامهم وفاكرين إن هما كده حينتصروا عليه وممكن في الحلم ينتصروا عليه فعلا ويعيشوا نشوة النصر لثواني .. لكن لما يصحوا من النوم يتفاجئوا إن الديناصور لسه موجود وما اثرش فيه ضرباتهم الوهمية .. دي حاجة من حاجات ممكن تخطر على بال الواحد لما يقرا الجملة ..

يالا لو لقيتي معنى تاني مستني تقولي لنا عليه

eldoctor said...

بعون الله انوى عمل مدونة خاصة بالحديث و السنة النبوية المطهرة
فهذا هو الاتجاه الذى انوى اخذه مدونات متخصصة فى السنة و واحدة فى علوم القرأن و الحفظ و واحدة فى الفقه المعاصر .. انا شايف ان التخصص مهم .. بدل المدونة ما تبقى سلطة .. و الحاجة التانية اللىبافكر فيها يارفقة ان اعمل كل تدونة ملف ورد او ادوب و الناس تنزله من النت و تقرأ على مهلها .. مش عارف رأى الناس ايه .. انتى شجعتينى اكتب فى الموضوع ده

عصفور المدينة said...

أستاذة رفقة رجاء زيارة هذه المدونة
shabmasrey.blogspot.com

كبير المتشردين said...

الموضوع بسيط جدا يا رفقة ومش مستاهل الكلام ده كله انا شفت الحلقة بتاعة وائل الابراشي وشفت الحلقة بتاعة محمد حسان وسمعت كلام كتير الموضوع ابسط من كده بكتير مفيش داعي لتضخيم الموضوع اعلاميا لانه مجرد كلام اهبل وهيعدي لان في رموز مهما مر الزمن لا يمكن تدنيسها
اما بالنسة لكينونة الشخص ده او مقامه هو المجموعة الي معاه اعتقد انهم اقل بكتير جدا مثلا من الدروز والشيعة فالامر بعيد كل البعد عن الخطورة الدينية
بالاضافة الي انك تدافعين عن البخاري وتنسين قول الشافعي وهو عالم لا يقل عنه صدق وامانة حين قال وجاهل لا يعرف انه جاهل فتجاهلوه
دعي الامر يمر مرور الكرام ولا تعيره اهتماما
الا تتذكري الكثير من الطرائف من اهل الامراض ( لكن أكثر الناس لا يعلمون)من الامور من هو اهم بكثير

الربان said...

تحياتي

أشكرك علي البوست الجميل و المعلومات الوفيرة... نحن في حاجة الي معرفة اصول صحيح الدين...استنادا الي كتاب الله و صحيح سنة الرسول الكريم.

البعض يحاول هدم الدين بطريق غير مباشر..مثل التشكيك في السنة...و يأتي هذا عن طريق التشكيك في صحيح البخاري ..و لماذا البخاري بالذات؟
لانه كما ذكرت أنت أصح الكتب التي ورد فيها سنة الحبيب محمد...و لان هذا الرجل أعتمد منهج و أسلوب دقيق جدا للتأكد من صحة الحديث قبل نشره.

فأذا شككوا الناس فيه...تركوا الناس فريسة للشك في الباقي ...و من ثم كيف يفسروا كتاب الله ...مثل الحج..الصلاة ..الخ.

تحياتي و يا ريت ننتبه الي من يريدون
هدم الدين بهدم السنه النبوية الشريفة
حتي لو كان من يفعل ذلك من المسلمين.

علاء said...

أنا محتاج رأيك بخصوص الموضوع ده

تجمع مدوني مصر .. حقيقة قابلة للتنفيذ أم حلم بعيد عن الواقع

رفقه عمر said...

الطائر الحزين
اهلا بحضرتك ياريت بجد كلنا كدة نشجع بعض ونبدا حمله الشحن الايمانى وتقويه العزائم لان الصحبه الصالحه هى التى تعين الانسان
----------------
اخى ماعلينا
شكرا ليك على التوضيح جزاك الله عنى خير
ربنا يكرمك يارب

--------------------
الدكتور
اهلا بحضرتك بجد فكرة جميله جدا والله لان انا فيه حاجات كتيى قوى نفسى اعرفها واتعلمها من فضلك يا دكتور مش تتاخر علينا فى عمل هذه المدونات وربنا يجعلها فى ميزان حسناتك يارب العالمين ويكون علما ينتفع به ان شاء الله
--------------
استاذ عصفور المدينه
اولا ممكن استاذن حضرتك فى طلب انا اختك الصغيرة فياريت بلاش استاذه بجد والله انا احب كلمه اختى افضل
وطبعا حضرتك بتنورى وان شاء هادخل
المدونه

رفقه عمر said...

كبير المتشردين
انا كان نفسى قوى اتكلم عن مصطلح الحديث علشان يعرفوا انواع الاحاديث وسبحان الله لما وجدت موضوع البخارى دة حسيت انه ممكن يكون بدايه لكتابه الموضوع ولازم بجد الناس تعرف دينها علشان يكون ايمانها ثابت ونكون اقوياء امام اعداء الاسلام
بجد بيسعدنى وجودك وتعليقك من التعليقات المهمه بالنسبه ليا
---------


الربان

اهلا بحضرتك ويسعدنى تشريفك
طبعا كلها محاولات مستميته لهدم الدين بس ربنا هو اللى بيحميه مهما عملوا
قل موتوا بغيظكم
---------------
استاذ علاء
حاضر هاكون هناك حالا ان شاء الله

شباب روش طحن said...

في الحقيقة أنا قرأت عن أحد الكتاب الذينقال أن صحيح البخاري به مشكلة وقرأت عن أخر شكك في أبوهريرة والحقيقةأعتقدأن هذا واجب علماء الحديث فهذا دورهموعليهم الدفاع عن الدين فأسوء ما يحدث الأن أن نجد شخص لا يفهم شيء في الدين مع إحترامنا لشخصه الكريم ثم يبدأ يصدرأراء ليس لها أساس من الصحة مثل الدكتور خالد منتصر مثلا قرأت له مقال يرفض فكرة الإعجاز في القران وعلل ذلك بقصة قديمة وقال أن الله يعلم ما في الأرحام هو وحده ولكن العلم الحديث يمكنه التعرف علي جنس المولود وهذا رابط لمقاله
http://www.ssrcaw.org/ar/show.art.asp?aid=19519

وهذا كمثال لا أعلم تحديدا النتائج
التي ترتبت عليه ولكن للرد علي هذه القضية التي تحدث عنها أنصح بزيارةهذا الرابط
http://www.elrased.com/vb/showthread.php?t=9862

فهذه المثالأعرضه لأوضحجهل البعض بالإسلام وكيف يبنوا أراء بل ونظريات وهم لم يفهموا أي شيءعن دينهم

dar alhadith said...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
شكر اختي الكريمة على الموضوع ودفاعك عن سنة حبيبنا المصطفى عليه الصلاة والسلام ، لو كان الموضوع كله باللغة العربية الفصيحة لكان الامر افضل